Monday 1 December 2008

fasiliti 1st class,mentaliti no class!

Oreng kite..er..maaef! oreng melayu selalunye memandeng kehebatan seseoreng itu melalui material..golongen elit diberi gelaren kerane mereke mampu berkerete hutang mewah, berumah besar hutang dan berpakaien mahal..di Barat golongan yang seperti inilah yeng menggerakken gagasan ilmu, memperkasekan tamaduon budaye, tetapi di sini mereka hanye menggerakken kerete sahajre dan memperKOsa budaye sendri..otak kosong, hanye pentingkan diri..

budaye mentaliti kelas rendah maseh membelenggu Malaysian khususnya Melayu yang mengetuai mereka..(tuan? kan mereke suke dipanggel begitu)..walaupon KLIA cukop cnggih sistemnye dan Malaysia punyaei shopping complex yang hebat tetapi makhlok yang
mengisi tempat itu amat bodo..di negara kami eskalator misalnye, orang awam akan berdiri di sebelah kiri den membiaerken sebelah kanennye kosong untok memberi laluan jike ade oreng yang perlu cepat..di sini?huh?

di jalanraya kami akan berhenti di lampu isyaraet di lorong yang kami sedang pandu..kerete di belakeng aken setia di belakeng walaupun di lorong sebelah kosong, begitulah seterosnye mereka aken berbares, malahan motosikal pon aken berbaris bukannye mencelah2 untok sampei ke depan macem babi..hohoho!

tandes awam macem belacan, vandalism, telefon awam rosak, pemandu kenderaan awam yang sombong den bengis, kerani di kaunter yang hanye melayan mat saleh seperti kami dengan baik tetapi dengan bangse sendri macem layan anak tiri..hiohoho!

saye kene tegaskan.. MALAYSIAN KHUSUSNYE MELAYU PERLUKAN REVOLUSI MENTAL!!!

11 comments:

Harimau-Menaip said...

Adakah mental orang Melayu sudah kronik, Tuan Joe Rock?

Anonymous said...

hai Tuan Joe Borr...
errr, maaf, Joe Batu yang bodoh macam Batu...
berpoura2 macaem Mat Salleh dan baengga akan mereka tetapi, konfem tak pernah berada di negara Mat Salleh, eh tanah air tuan sehingga tak nampak keburukan di negara itu bagai tuan joe rockimak nampak di Malaysia...
pasti tuan sedih bukan tak kenal negara sendiri macam saya kenal negara tuan???
ouh, lupe, sayae sekaraeng pon beraeda di negara tuan joebor batu eh, maaf, Joe Rockonek...
er er er..
maaf...

Joe Rock said...

satu contoh budak melayu bodoh tak boleh ditegor teros serang peribadi..taknak terime realiti..bodohh! dudok negeri saye dah dah rase besor..ade yang persoalken agame saye sedaeng diri sendri tahapae2

Anonymous said...

"Kami di Barat realistik! Negro tak nyanyi Rock dan Mat saleh tak bikin RAP kerane kami aken sumbang dan tak kena kalu bawak bukan budaye kita"..joe rock

pakcik tua ni tak ikut perkembangan zaman kot.mungkin dia ni bangsa belanda duduk di kalimantan atau dia malas buat kerja rumah lalu tidak tahu hal2 isu semasa.
sekarang sudah banyak Orang PUTIH yg jadi Rapper dan berlagak ala2 nigger gitu pakcik oiiiiii!!!
tapi aku respek juga sebab ada beberapa kelemahan org2 melayu yg saya akui spt pck tua ni kata...tapi kalau nak jadi orang pandai..kena beradab sikit ...kalau cara macam tu...gerenti takder org yg suka pck tua oii!!..nampak sangat cara mengkritik tu macam org mencari publisiti murah...

PEACE and have a great day my pacik tua!!

Joe Rock said...

kamu pon kene fahem ape maksod beradab dan belajar cara menegor yang berkesaen..berapa kali tegor beradab bener2 berkesan?

Anonymous said...

Bukan tak boleh ditegur pakcik tua...
ok pakcik tua yg pandai...

aku tak de nak bangga duduk di negara kamu lah ye...
aku juga pernah berada di negara mundur....
dan, aku dpt rasa bgaimana perasaannya kalau melihat bangsa yg lebih terkebelakang dr kita...

cuma, kamu terlalu ego akan bangsa kamu dan menghina bangsa2 lain di muka bumi ini bagai bangsa kamu sahaja yang bagus. Aku berterima kasih akan teguran kamu secara isinya, tetapi, sebagai bangsa yang pernah dijajah oleh nenek moyang kamu dahulu, aku tak akan biarkan kamu memandang hina akan bangsa aku lagi.

tengok saja d atas itu, kamu pun degil menerima teguran. orang kata skarang nih ada eminem yg blagak nigger, adela...

yang nk lari topik tuh apsal????

Anonymous said...

melayu hilang jati diri kerana berbangga dengan budaya orang lain.

masyarakat barat,munnkin teruk dari segi akhlak dan moral,tetapi itu budaya mereka,

sebab mereka bukan islam.

kita di malaysia,terlebih islam dari islam.sampaikan budaya orang arab di anggap ibadah.

tapi dari segi hormat menghormati dan cara berkerja,berfikir.......masyarakat barat lebih beretika dari

bangsa melayu ygn konon konon aje..

ISA said...

Ha..ha..ha..,

Joe Rock, teruskan teguran pada melayu yang lupa diri dan asal/adap kemelayuan.

Aku tak kisah ko orang putih ka? Melayu ka? Jawa ka? atau apa sekalipun.

Teguran secara beradap memang tak jalan punya, pasal otak orang melayu ni lembab dan mudah lupa.

Jadi teguran secara yang ko buat ni mungkin akan mencairkan kepala otak dan membuka minda orang melayu, supaya menjadi bangsa yang maju. Kalau ada akai la untuk berfikir.

MELAYU akan marah kalau dipanggil BODOH, tapi akan senyum kerang kalau dipanggil JAHIL.

Ajeem said...

joe rock,

memang hot topik ni dan saya sealiran dengan kamu..bagaimana dengan tokoh pujaan ornag melayu iaitu tun dr mahathir yang popular dengan 'melayu mudah lupa'?

Anonymous said...

joe rock, ur r sempoii!!

hehehe. bukan maksud menyokonfg 100% ape yg joe ckp tu. tapi aku setuju kalo bidasan tu diberi KERAS sket. ni asik berkias..kias...kias...last2 tido. kahkahkah. sesekali ade gaya tulisan camni..HAH..baru terjaga!

dan aku sokong pasal MENTALITI mak bapak yg harapkan anaknya keja gomen shj..even sbg kerani jer pon x pe...wpun mamat/minah tu ada degree. kata mak bapak..aalkan idop terjamin. kahkahkahkah. patut ler melayu susah nak maju. itu takot..ini takot.....ada hati nak bangga2 dgn keberanian org melayu dulu2.

sekali lagi..salute utk mr joe!!

Anonymous said...

teguran tu bagus. kasar pun kasar laa. tapi sila lihat diri anda dulu ya. gajah di sebelah tak nampak, kuman diseberang laut nampak.