Thursday 27 November 2008

Melayu penakut..

Tak dinafiken ramai Melayu yang berjaye..jadi usahawen yang besar kerana mereka berjiwa besar dan sanggop menempoh cabaren..

Tetapi majoritas melayu tipikal amat lemah ilmu perniagaen sedangken mereka ramei Islam dan Islam mengalakkan perniagaen...tapi Melayu kureng yakin, jiwa lemah dan bercita-cite kecel..kureng motivasi..tiade daye tahn, kurengnye sokongen keluarge dan tiade dorongen dari bangse sendri..

Yang kaye hanye mahu kaye sendri..tidek seperti cina yang mempunyai persatuaen yang sanggop membantu dari berbagai cara, dari segi dana, barangan, iklan dan lain2..networking yang sempit melemasken melayu..
Meniage perlu ilmu walau anda meniaga goreng pisaeng atau apam balek..strategi pemasaran dan persembahen harus betol...Melayu kureng 'disiplin' ini..jiwe mereke kecel tak sanggop pergi lebeh jauh..biarleh sekader dudok jual di tepi jalen sahaj..(kalu di KL jual kebab pun boleh jadi jutawan) tapi peniage tepi2 jalan di pekan-pekan kecel,peniage pasar malam yang terpakse berkompromi dengan cuaca dan musim, mereke terpakse melakukannya walaupun letih..
sudahlah berniage kecel..dengki mendengki pula sesame sendri..BODOH!!
bantuan pinjaman menyukarken menyebabkan mereke pinjam along..akhirnya maut! Mahu minta pinjaman 'tekun' tidek cukop sekader menjadi Melayu tapi mesti daftar jadi ahli parti melayu yang dipenohi mamak atau melayu perampok!
HOHOHO!!!
mereke saje yang kaye daen pijak bangse sednri..itupun melayu bodo tak reti den fahem lagi..
memang bangse lawaklah kamu semua!
HOHOHO!!

2 comments:

ISA said...

Memang tidak di nafikan lagi..., lebih2 lagi parti yang memperjuangkan melayu tu, itulah bapak lanun segala MELAYU yang ada.

Ajeem said...

saya tidak tahu mengapa orang melayu marah apabila ditegur sedemikian rupa sedangkan apa yang joe rock tulis adalah betul...cara yang hebat dari sudut 'reverse psychology'.teruskan menulis joe rock.