Saturday 22 November 2008

Melayu cakpong cakpong!

Saye dibawa kawan ke suatu majlis dan pada malam itu kami dihidangken dengen majlis tariaen kebudayaen..
aduss!! tarian yang lemah gemalai den musiknya yang cakpong cakpong memang indahh..tetapi itulah Melayu..membawe gerak den rentak tarian irama itu ke dalam cara hidup mereka.Lembab,lambat dan merimeskaen..sebab itu keseniaen dan budaye melayu tenggelam dan hanye dipersembahkan sebagai mengisi tempaet kosong sesuatu majlis saje..tidak menjadi satu kebanggaen..tanyelah anak2 muda dan orang tua melayu sendri pasti mereke sendri aken rimas melihat prsembahen budaye mereka sendri..kenape?pakselah anak mude nonton ghazal selama 2 jam,pasti dia aken terkentot2..hohoho!!
kamu oreng tiade semanget cinte budaye..cakep saje berdegar2..tapi kosong!!BODOOHH!!
BUAH JAMBU TIGA SERANGKAI
HANYUT SEBUTIR KE TANAH JAWA
BUAH JAMBU TIGA SERANGGKAAAI....
HANYUT SEBUTIR KE TANAH JAWA..
bla..bla..bla..
haduh! ulang2 satu rangkap banyak lambaat!! bila maksud hendak sampai kalu asyik berkias2..bangse kami tidek macam tu..terus terang dan transparent! berbudi bahasalah konon!
cobe memandu di jalanraya? berbudi bahasakah? tandas-tandas awam (lebih2 lagi di surau)..huuhh!! macem belacen!! lemah lembutkah?kamu bangse yang suke TIPU DIRI SENDRI...

dan waktu habis persembahen saye lihat penari2 kebudayaen itu pulang dengaen rambot perang dan pakaian seksi lagi ketat..siape bilang gadis melayu tak menawan? ya! gadis melayu rambut perang memang tak menawan..macem orengutan sedang mengawan!hohoho!!

5 comments:

hafiz said...

hahaha bro. aku semakin benci mendengar perkataan 'ketuanan melayu'. meluat-luat. dasar propaganda umno memang sial dan bobrok! tapi tarian melayu kdg2 tengok layan jugak. hehe

Anonymous said...

yes i agree but not all malays are like that...its just individual personality...all races have their own strength and capabilities...u are what u are and it doesn't related to anyone....

Anonymous said...

hey bro...
1st of all, i juz wanna ask,
which races r u???
or r u also just another kinda of unconcious malay???[saja nak ikut rentak kau]

mula-mula sekali, aku nak cakap, yang aku meluat dengan gaya penulisan kau walaupun aku tahu ada benarnya.

aku tak kata yang tulisan kamu itu tiada nilainya. tapi aku kata tulisan kamu itu buruk rupanya dan buruk isinya. gaya pengolahan kamu akan situasi-situasi yang berlaku bagai semuanya adalah negatif. bodoh orang suka negatif ni.

kemudian, aku nak tanya engkau, yang engkau bangga-bangga sangat akan bangsa penjajah kami tu, mengapa? sekali lagi aku katakan bodoh, kerana minda kamu kini terus dijajah dan dipaparkan akan kebaikan bangsa penjajah sahaja. bodoh lah kamu. bagai seekor lembu.

kamu tahu atau tidak, bangsa Irish lebih teruk dalam menepati masa dalam berjanji. Mereka adalah peminum arak yang lagi hebat. Bagai kamu juga, dan meminum arak itu salah satu perkara merosakkan kesihatan.

Orang British, lebih dahsyat menghisap rokok, atau mahu aku katakan kepada kamu sebagai golongan yang tak sedar membunuh sendiri.

Orang Jepun, kaki lucah yang dahsyat. Orang Arab, kerjanya semua nak sempoi. Orang Melayu? Benar. Majoritinya benar akan kata kamu.

Tapi, adalah bodoh untuk kamu memukul rata semua sekali. Kalau mahu mengubah bangsa bukan begini caranya. Ini hanya menambahkan rasa benci kepada bangsa sendiri. Aku bukanlah mahu bersikap racist. Tapi, kamu itu yang racist. Bodoh sungguh.

Lagi satu, aku bukanlah hanya berkata-kata kosong. Aku berkata berdasarkan pengalaman dan pemerhatian aku banyak merantau di luar negara dan kenalan aku yang merata-rata di luar negara. Jauh perjalanan, luas pemandangan, terbuka pemikiran, bukannya tertutup macam kamu yang berlagak Mat Salleh, bodoh. Reti?

[dan, lagi satu, aku menyampah orang bajet mat salleh. Aku pun boleh cakap lebih dari 4 bahasa. Bahasa Inggeris aku bukanlah nak membanggakan diri sendiri, tetapi adalah hakikat, seperti seorang native speaker, kata kawan American aku. Namun, aku meluat kalau orang melayu sama melayu bercakap bahasa Mat Salleh sahaja. Sia-sia Tuhan jadikan mereka berbangsa Melayu. Haprak!]

Joe Rock said...

ini melayu banyek suseh..suda bejalaen jauh merate dunie maseh bodoh..kalu saye cakep marah!!

tak fahem 'seni'!..stupid proud!

Anonymous said...

"kalu saye cakep marah"?

first of all, your malay sucks.
kalau kau pandai sangat, betulkan lah ejaan kau tu supaya bila orang baca nampak sikit kepandaian kau.

secondly, kau komen;

ini melayu banyek suseh..suda bejalaen jauh merate dunie maseh bodoh..kalu saye cakep marah!!

tak fahem 'seni'!..stupid proud!


apa bezanya kau yg komen mcm tu bila orang lain meluahkan pendapat dorang? kau komen macam tu maknanya kau pun tak boleh terima and marah kalau orang cakap.

entah siapa yang bodoh.
kau bangga sangat dengan bangsa kau, bagus la. malangnya ianya hanya memberi pandangan buruk kepada bangsa kau kerana kau telah membuktikan betapa teruknya bangsa kau yang suka mengutuk dan memandang rendah bangsa lain.

worst of all, pemikiran stereotype kau yang sangat cetek, jumpa ramai orang melayu seperti apa yang kau katakan, dan kau assume semua orang melayu macam tu.

akhir kata, kau bodoh.

sekian terima kasih.